Kubah bersejarah dunia


Dibina pada abad ke-17 dan dianggap sebagai salah satu adegan yang paling terkenal di London dan naik 108 meter


Pembinaan telah siap pada tahun 1436, salah satu daripada gereja-gereja yang terbesar di Florence, Itali


Bertarikh kembali ke abad keenam belas, Hagia Sophia Cathedral di Constantinople pada asalnya, tetapi menjadi sebuah masjid selepas Uthmaniyyah Edit Malbut tetapi yang dijadikan muzium yang kini Istanbul, Turki. Dan salah satu contoh yang paling terkenal seni bina Byzantine dan hiasan Empayar Uthmaniyah.

Dome Astoba adalah yang tertua batu batu struktur di India, yang dibina oleh Maharaja Ashoka dalam abad ketiga SM


Kubah dibina di bilik Nabi Muhammad saw di hari Raja Qalawun di 678 AH 



Kubah dunia Alaktherh Batu terletak di kampus Masjid Al-Aqsa di Jerusalem, khususnya di utara masjid. Telah dibina pada zaman Khalifah  Umayyah Abd al-Malik bin Marwan sepanjang tempoh 688 AD - 692 AD tahun 72 Hijrah pada Maraj rock. Dan masih kukuh hingga ke hari ini sebagai satu simbol kota seni bina.

Kubah ini telah dibina pada tahun 1793

Taj Mahal adalah sebuah makam besar daripada marmar putih, yang dibina antara 1632 dan 1653 oleh Mughal maharaja Shah Jahan sebagai memperingat isteri kesayangannya. Ciri-ciri yang paling menarik Taj Mahal ialah kubah marmar di atas kubur. Ketinggian kira-kira 35 meter (115) kaki.

Eden Project di Britain adalah sejenis tumbuhan yang dilindungi yang terbesar di dunia dan mengambil  masa pembinaan selama setengah tahun dan dibuka pada tahun 2001. Tumbuh-tumbuhan dikumpulkan dari pelbagai pelusuk dunia dan direka bentuk dalam bentuk kubah yang banyak.

Comments

Popular posts from this blog

Bittaufiq Wannajah - Doa untuk menghadapi peperiksaan.

Doa Rabitah (Peneguh Tautan Hati)

Amalan Harian : Al Manzil, Ayat 5, Ayat 7, Ayat 15 - Benteng pertahanan diri