Tuesday, 28 May 2013

Professor Dengan Pengayuh Sampan


"Tuhan tidak menciptakan manusia bodoh. Tuhan hanya mencipta manusia dengan kebijaksanaan yang berbeza"

Suatu hari seorang professor menyeberangi sungai dengan sebuah sampan yang didayung oleh seorang seorang pedayung sampan. Ditengan sungai , professor bertanya,

"Kamu Pandai Menulis Dan Membaca ?"

"Tidak. Saya buta huruf ," Jawab pendayung sampan.

"Kalau begitu, kamu sudah hilang separuh daripada kehidupan kamu. Orang yang tidak pandai menulis dan membaca seolah olah hilang separuh keupayaan untuk hidup dengan berjaya."

Sampan bergerak perlahan. Tak lama selepas itu , professor bertanya lagi.

Wednesday, 1 May 2013

Ciri Ciri Multi Level Marketing(MLM) yang Haram atau syubhat

Assalamualaikum wbt..

Hari ini saya terpanggil untuk membincangkan sedikit sebanyak berkenaan perniagaan berdasarkan multi level marketing berlandaskan syariat. Ini disebabkan baru baru ini saya telah diajak menyertai perniagaan ini.Perniagaan MLM ini sangat terkenal, kalau google sahaja keyword company tersebut akan terserlah kepopularitiannya(berdasarkan statistik keyword yang disearch di www.google.com.my/trends ) -

Pada asalnya saya tak tahu secara menyeluruh berkenaan pelan marketing perniagaan ini, kerana dirahsiakan dan hanya diterangkan secara separuh.. Buat macam ni akan dapat bonus yang macam ini..buat macam ini akan dapat macam itu.. Inilah kebiasaannya yang berlaku dalam sesebuah perniagaan MLM. Jadi saya pun berhajat mencuba perniagaan tersebut. Daftar kan nama dan membayar yuran sebanyak RM 80. Kemudian kita akan diajar cara cara untuk memajukan diri dalam perniagaan ini. Belajar bagaimana mahu memulakan perniagaan, bagaimana mahu menarik dan mengajak kawan2 untuk menyertai perniagaan ini. Semua nya diajar. Jadi berbaloilah dengan yuran yang hanya RM 80 itu. Sehinggalah suatu hari, saya tersedar dari lamunan yang marketing dalam perniagaan ini ada masalah dari segi syariat islam.

Terus terang saya katakan company ini tidak menipu pengguna, anda buat anda dapat, kerana kejayaan boleh tercapai dengan menyertai perniagaan MLM ini. TAPI dengan jalan yang macam mana. Inilah masalahnya.

Recommended Post Slide Out For Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...