Tips menegali seseorang yang baru dikenali di internet.

Baru ni ada orang bertanya kepada saya.. Die baru kenal someone ni la, kenal dekat FB dan die meminta pendapat saya macam mana nak sedikit sebanyak pasal orang yang baru kenal tu...Mari kita ambil pengetahuan sedikit dari jawapan yang saya berikan.

Ringkas.

Pertama. 

Melalui Sabda Rasulullah S.A.W. maksudnya : "Takutlah Firasat orang-orang mukmin, sesungguhnya ia melihat dengan Nur Allah"
Perbahasan orang orang mukmin itu memberi ruang kepada banyak pendapat.Cukup kita mengetahui bahawa kita beriman, mengaku bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad Itu utusan Allah, Serta kita melakukan solat, berpuasa, dan berzakat maka kemungkinan besar kita akan beroleh Firasat orang orang mukmin.. WA .. Jika ada first sign bila kita baru berkenalan dengan seseorang, dan kita seorang yang beriman maka berhati hatilah dan pertimbangkan apa sign yang kita dapat tu. WA

Kedua.

Cara yang paling mudah untuk mengetahui orang yang kita baru kenal di internet. Cuba dapatkan nama penuh dia atau nama yang digunakan dalam facebook/google+ etc . Kemudian search nama tersebut dalam Google search engine(bukan Bing, yahoo etc).
Sedikit sebanyak kita boleh tau orang yang kita baru kenal tu jenis yang macam mana. Lihat apa yang selalu dishare di internet oleh orang yang kita baru kenal tu. perkara baik atau sebaliknya. 
------
Kalau orang tu pakai nama samaran macam mana..??
-------
Orang yang sering menggunakan nama2 samaran dalam internet contoh nama asal "kamarul" ditukarkan kepada "kemana_azrul" nick name dalam internet. Then search dalam google nama "kemana_azrul ".
Nasihat saya, berhati2 dengan orang yang sering guna nama samaran di internet, mungkin alasan yang diberikan untuk keselamatan apabila menggunakan internet. Yes i agree.. Tapi nama samaran sepatutnya hanya SATU NAMA SAMARAN, bukan dua, bukan 3 dan banyak2 lagi..

Selebihnya tepuk dada, tanyalah iman..WA

Daripada
NOTE : – Jika anda dapati post ini bermanfaat, saya mengizinkan untuk anda berkongsikan post ini di laman laman sesawang seperti Facebook, Twitter, Google Plus ,dan lain lain. Terima Kasih.
Rujukan : http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/

Comments

Popular posts from this blog

Bittaufiq Wannajah - Doa untuk menghadapi peperiksaan.

Doa Rabitah (Peneguh Tautan Hati)

Amalan Harian : Al Manzil, Ayat 5, Ayat 7, Ayat 15 - Benteng pertahanan diri