Sunday, 3 June 2012

Kepentingan dan kelebihan bersujud

Assalamualaikum..Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca nota ringkas ini..insyaAllah dapat memberi manfaat dan bermuhasabah..

Sehari kita solat sebanyak 5 waktu (wajib) ..dan semasa dalam solat kita sujud dengan membaca :


 
Maha Suci Tuhanku yang Maha Tinggi
dan dengan segala puji-pujian-Nya.


bacaan ini dibaca sebanyak tiga kali dan dianggarkan dalam tempoh 6 saat ..
sehari kita akan sujud kepada Allah dengan melakukan solat2 fardhu 

(2 x2) + (4 x2) + (4 x 2) + (3 x 2) + (4 x 2) = 34 kali sujud ..

masa yang diambil = 6 saat  X 34 kali sujud  = 204 saat( 3 minit 4 saat ) secara puratanya ..

Allahu Rabbi ... bayangkan lah dalam sehari selama 24 jam kita hanya meluangkan masa selama 3 minit 4 saat untuk sujud menyembah Allah swt dan berbaki 23 jam 56 minit 56 saat kita mendongakkan kepala di atas muka bumi ini..

Kiraan matematik ini hanyalah untuk sehari...bayangkan pula masa yang diambil oleh kita untuk sujud kepada Allah dalam usia kita sekarang..? 

Rasulullah SAW bersabda :
"Hendaklah kamu memperbanyakkan sujud! Tidaklah kamu melakukan satu sujud melainkan Allah swt akan mengangkat derajatmu dan menghapuskan kesalahanmu."
(HR Muslim no 753)

Renungkan pula kisah Rabi’ah Bin Ka’ab al-Aslamiy radiyahu ‘Anh, yang memohon kepada Nabi Sallallahu Alayhi Wasallam agar beliau menjadi pengiring kepada Nabi di syurga nanti. Siapa yang tidak mahu, bukan?


أَسْأَلُكَ مُرَافَقَتَكَ فِي الْجَنَّةِ ، قَالَ : أَوَ غَيْرَ ذَلِكَ قُلْتُ : هُوَ ذَاكَ ، قَالَ : فَأَعِنِّي عَلَى نَفْسِكَ بِكَثْرَةِ السُّجُودِ.

Rabi’ah berkata kepada Nabi:
Aku mohon kepadamu agar aku dapat menjadi pengiringmu di syurga”, Nabi Sallallahu Alayhi Wasallam berkata: “Atau ada yang lain lagi?”, Rabi’ah menjawab: “Itu saja”. Kemudian Nabi pun berkata: “Maka tolonglah aku dengan memperbanyakkan dirimu dengan sujud”.
(Hadith riwayat Muslim )





Recommended Post Slide Out For Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...