SIRI KE 3 : TAWAF

Siri 1, Siri 2 

Tawaf menurut syaraโ€™ adalah mengelilingi Kaabah sebanyak 7 pusingan bermula di sudut Hajar al-Aswad dan berakhir pada sudut yang sama menurut syarat-syaratnya. Tawaf adalah rukun Umrah, maka tidak sempurna tawaf akan menyebabkan Umrah atau Haji seseorang itu tidak sempurna atau tidak sah.

Syarat-syarat wajib Tawaf :-

1. Suci dari hadas (berwudhuโ€™).

2. Suci badan/pakaian/tempat tawaf daripada najis.

3. Menutup aurat.

4. Bermula dan berakhir pada sudut Al-Hajar Aswad berniat tawaf jika tawaf Qudum/Wadaโ€™/Sunat/Nazar

5. Menjadikan Baitullah di sebelah kiri dan berjalan ke hadapan

6. Berjalan bertujuan Tawaf, bukan bertujuan lain.

7. Cukup 7 pusingan dengan yakin dilakukan dalam Masjidil Haram dan di luar binaan Kaabah hijr Ismail/Syazawan



Perlu diberi perhatian bahawa zikir-zikir atau bacaan-bacaan yang dibaca menurut pusingan tawaf bukanlah wajib, dan ia merupakan bacaan cadangan yang anjurkan untuk dibaca ketika tawaf agar tawaf tersebut tidak disia-siakan dengan mengingati dengan sesuatu yang tidak berfaedah dan juga dapat membantu mengira pusingan tawaf. Bacaan-bacaan dan doโ€™a-doโ€™a yang berbeza-beza menurut bilangan tawaf tidak pernah diajar oleh Nabi :saw, dan kita dibolehkan membaca apa sahaja zikir yang mudah diingati.

Bacaan yang thabit (didatangkan) dari Nabi :saw adalah diantara Rukun Yamani dan Hajar al-Aswad, iaitu :

ุฑุจู†ุง ุขุชู†ุง ููŠ ุงู„ุฏู†ูŠุง ุญุณู†ุฉ ูˆููŠ ุงู„ุขุฎุฑุฉ ุญุณู†ุฉ ูˆู‚ู†ุง ุนุฐุงุจ ุงู„ู†ุงุฑ
Transliterasi : โ€œRabbanaa aatina fiโ€™l-dunya hasanah wa fiโ€™l-aakhirah hasanah wa qinna โ€˜adhaab al-Naarโ€
โ€œYa Allah berilah kami kebaikkan di dunia dan kebaikkan di akhirat, maka lindungi kami dari azab nerakaโ€ [Hadith Riwayat Abu Daud].


Sunat-sunat tawaf pula adalah :-

1. Berjalan kaki bagi mereka yang tidak uzur

2. Berittibaโ€™ bagi tawaf yang diiringi dengan saโ€™ie (lelaki). Berittibaโ€™ ialah mendedahkan bahu kanan dan meletakkan hujung ihram di ketiak kanan, dan bahu tangan kiri hendaklah di tutup.

3. Melakukan Ramal (berlari-lari anak) pada tiga pusingan pertama bagi tawaf yang diiringi dengan saโ€™ie (lelaki). Jangan berlari atau melompat.

4. Istilam Hajar al-Aswad dan mengucupnya/ isyarat tapak tangan / Istilam Rukun Yamani dan tidak mengucup hukum tersebut.

5. Membaca zikir, doa dan membaca al-Quran.

6. Berturut-turut 7 kali berpusing.

7. Tawaf dengan khusyuk dan tawaduk.

8. Melakukan solat sunat Tawaf selepas selesai tawaf di belakang Makam Ibrahim.

Tawaf yang terhenti / separuh jalan disebabkan oleh batalnya wudhuโ€™ atau telah masuk waktu menunaikan solat, boleh diteruskan dengan bilangan pusingan yang berbaki, dimulakan dari sudut Hajar al-Aswad.


Beberapa kesilapan yang dilakukan ketika melakukan Tawaf.

1. Was-was mengenai bilangan pusingan Tawaf.

Was Was didalam bilangan tawaf merupakan perkara biasa berlaku kepada jemaah Umrah / Haji. Terdapat dua situasi seseorang jemaah itu berada didalam keadaan was-was :

a. Situasi pertama adalah seseorang yang masih melakukan tawaf dan tidak pasti berapa pusingan yang telah dilakukan. Didalam kes ini, menurut Ibn Qudamah rh.(Kitab al-Mughni, 3/187) , hendaklah dia berdasarkan mana yang dia pasti, sebagaimana keadaan lupa bilangan rakaat didalam solat. Misalnya, antara pusingan ke 4 atau ke 5, maka hendaklah dia memilih yang rendah, iaitu 4.

b. Situasi kedua pula terjadi pada seseorang yang telah selesai menunaikan Umrah, akan tetapi tiba-tiba timbul was-was bahawa kemungkinan pusingan tawafnya tidak mencukupi. Dalam keadaan ini Kitab Mawsuโ€™ah al-Fiqhiyah (29/125) ada menyebut : Jika seseorang itu tidak pasti mengenai pusingan tawaf selepas selesai menunaikan tawaf, hendaklah dia tidak memberi tumpuan (ignore) kepada perasaan tersebut. Pandangan ini dipegang oleh jumhur ulamaโ€™, termasuk sebahagian Mazhab Maliki. Tawafnya sah tanpa melayan was-was tersebut.


2. Melakukan jalan pintas melalui Hijr (Ismail) ketika melakukan Tawaf

Adalah tidak sah tawaf bagi mereka yang semasa tawafnya memintas Hijir, kerana Hijir dianggap sebahagian dari Kaโ€™bah. Kewajipan tawaf adalah mengelilingi Kaโ€™bah termasuklah Hijr dan bukan melalui Hijir. Firman Allah swt :-

ูˆูŽู„ู’ูŠูŽุทูŽู‘ูˆูŽู‘ูููˆุง ุจูุงู„ู’ุจูŽูŠู’ุชู ุงู„ู’ุนูŽุชููŠู‚ู
โ€œdan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya ituโ€ [surah al-Hajj : 29]

Disebabkan tawaf adalah mengelilingi Kaโ€™bah dan bukan bertawaf dalam Kaโ€™bah, maka mereka yang bertawaf memintas Hijir Ismail tidak sah tawafnya kerana dianggap bertawaf didalam Kaโ€™bah. Didalam sebuah hadith sahih yang menjelaskan kedudukan Kaโ€™bah atau BaitullAllah :

ุณุฃู„ุช ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ุนู† ุงู„ุฌูŽุฏู’ุฑ ุฃู…ู† ุงู„ุจูŠุช ู‡ูˆ ุŸ ู‚ุงู„ ู†ุนู… . ู‚ู„ุช : ูู…ุง ุจุงู„ู‡ู… ู„ู… ูŠุฏุฎู„ูˆู‡ ููŠ ุงู„ุจูŠุช ุŸ ู‚ุงู„ ุฅู† ู‚ูˆู…ูƒ ู‚ุตุฑุช ุจู‡ู… ุงู„ู†ูู‚ุฉ
Aโ€™isyah ra. berkata : โ€œSaya bertanya Nabi :saw mengenai Hijir, apakah ia sebahagian BaitulAllah? Baginda bersabda : YA, (Ia termasuk BailtulAllah). Saya bertanya lagi : Kenapa ia tidak di satukan didalam BaitulAllah? Baginda bersabda : Kaum kamu tidak kecukupan duitโ€. [Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim].


Kenapa ia dipanggil Hijr โ€œIsmailโ€?

Hakikatnya, Hijr ini tidak ada kena mengena langsung dengan Nabi Ismail as. Nabi Ismail as. tidak membina Hijr ini. Ia sebenarnya berlaku semasa Kaum Quraish membina kembali Kaโ€™bah dan keputusan duit untuk meneruskan apa yang telah diasaskan oleh Nabi Ibrahim as. dan mereka memanggilnya Hateem atau Hijr dan bukan Hijr Ismai, sebagaimana petikan akhir Hadith diatas :-

. ู‚ู„ุช : ูู…ุง ุจุงู„ู‡ู… ู„ู… ูŠุฏุฎู„ูˆู‡ ููŠ ุงู„ุจูŠุช ุŸ ู‚ุงู„ ุฅู† ู‚ูˆู…ูƒ ู‚ุตุฑุช ุจู‡ู… ุงู„ู†ูู‚ุฉ
Saya (Aโ€™isyah ra.) bertanya lagi : Kenapa ia tidak di satukan didalam BaitullAllah? Baginda bersabda : Kaum kamu tidak kecukupan duitโ€. [Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim].


3. Mencium Hajar Aswad bukan semasa melakukan Tawaf

Ramai yang menyangka bahawa mencium Hajar al-Aswad itu sunat yang berasingan dari amalan tawaf. Ini merupakan sangkaan yang silap menurut pendapat beberapa pendapat ulamaโ€™. Mencium Hajar al-Aswad itu sunat semasa seseorang itu melakukan Tawaf dan ia bukan sunat yang berasingan. Menurut Shiekh Utsaimin rh. (bekas Mufti Arab Saudi, wafat 2001):-

ูˆุชู‚ุจูŠู„ ุงู„ุญุฌุฑ ุณู†ุฉ ูˆู„ูŠุณุช ุณู†ุฉ ู…ุณุชู‚ู„ุฉ ุฃูŠุถู‹ุง ุŒ ุจู„ ู‡ูŠ ุณู†ุฉ ู„ู„ุทุงุฆู
โ€œMencium al-Hajar (Aswad) adalah sunat dan bukan satu sunat yang berasingan juga, bahkan ia adalah sunat ketika melakukan tawafโ€ [Kitab Daleel al-Akhtaโ€™ allati yaqaโ€™ fiha al-Haaj wa al-Muโ€™tamir].

Kaedah fiqh ada menyebut :

ุงู„ุฎุฑูˆุฌ ู…ู† ุงู„ุฎู„ุงู ู…ุณุชุญุจ
โ€œKeluar dari khilaf [perselisihan] itu adalah digalakkanโ€

Jika seseorang yang tidak dapat mengucup Hajar al-Aswad semasa tawaf, dan gagal juga membuat demikian setelah selesainya ibadat Umrah akibat terlalu ramai manusia disana, maka usahlah merasa dukacita. Dengan mengambil sikap berhati-hati, kita gunakan kaedah โ€œkeluar dari khilaf itu adalah digalakkanโ€. Dengan erti kata lain, kita keluar dari pandangan yang mengatakan sunat mencium Hajar al-Aswad pada bila-bila masa kepada amalan mencium Hajar al-Aswad hanya disunatkan ketika tawaf sahaja. Bagi yang berpegang kepada pendapat mencium Hajar al-Aswad diluar tawaf sunat, maka hukumnya sunat jika ia tidak mendatangkan kemudharatan dan bahaya, dan ia boleh membawa kepada makruh atau haram didalam situasi yang memudharatkan.

Wallahuโ€™alam

Surau Ibn Qurra'(Heitech Padu Berhad)  dan Al-Ahkam.net  (www.al-ahkam.net/home)





==================
Rujukan :

1. ุฏู„ูŠู„ ุงู„ุฃุฎุทุงุก ุงู„ุชูŠ ูŠู‚ุน ููŠู‡ุง ุงู„ุญุงุฌ ูˆุงู„ู…ุนุชู…ุฑ
Kementerian Haji dan Wakaf Arab Saudi, 2000.

2. ูุชุงูˆู‰ ุงู„ู„ุฌู†ุฉ ุงู„ุฏุงุฆู…ุฉ โ€“ Fatwa Jawatan kuasa tetap Arab Saudi โ€“ Jilid 11.

3. Panduan Haji. Tabung Haji

4. ุฃุฎุทุงุก ููŠ ุงู„ุทูˆุงู โ€“ Kesalahan-kesalahan didalam Tawaf
http://www.islamweb.net/ahajj/index.php?page=article&lang=A&id=136292

Comments

Popular posts from this blog

Bittaufiq Wannajah - Doa untuk menghadapi peperiksaan.

Doa Rabitah (Peneguh Tautan Hati)

Amalan Harian : Al Manzil, Ayat 5, Ayat 7, Ayat 15 - Benteng pertahanan diri